Ät rätt, grunden till allt

Protein brukar ju kallas för kroppens byggstenar och behövs för en mängd olika funktioner i kroppen. Bland annat hjälper protein till att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Enligt livsmedelsverket är det dagliga behovet utav protein ca. 50-70g, men det varierar givetvis på kroppsbyggnad och ålder. En vanlig uppfattning är att man behöver äta mängder utav proteiner när man har tränat just för att musklerna bryts ner och man behöver mer protein för att bygga upp dessa igen.

Hur viktigt är det med extra protein?

Enligt livsmedelsverket så är det absolut viktigt för kroppen att få i sig nytt protein när man har tränat just för att hjälpa kroppen att återuppbygga muskler. Men detta betyder inte att det är det viktigaste. Kroppens mest föredragna energikällor är kolhydrater och fett och det är också dessa som kroppen först tar utav när det kommer till träning. Endast om man inte fått i sig tillräckligt utav fett och kolhydrater börjar kroppen använda protein som proteinkälla. Detta betyder att så länge du inte får i dig fett och kolhydrater i form utav t.ex. läsk och godis, dvs. snabba kolhydrater är det väldigt liten risk att du inte får i dig tillräckligt protein för att din kropp ska må bra och inte brytas ner.

Så hur ska man då lösa problemet om man får i sig för lite protein?

Att börja trycka i sig massor utav träningsprodukter med stora mängder protein såsom proteinbars och protein pulver är inte rätt väg att gå. Om du har fått i dig för lite protein så tyder detta snarare att det finns många stora problem med kosten och det är då bättre att kolla över vad man äter i det stora hela och försöka bygga en kost där man får i sig alla de nödvändiga ämnena så att kroppen ska må bra och inte brytas ner. Givetvis ska man inte rädas för att äta proteinprodukter men det är inte det som är nödvändigt för att du ska få ut ett bra resultat utav din träning utan svaret ligger snarare i en balanserad kost. Genom detta kan du få det önskade resultatet utav din träning och fortsätta må bra.

Post navigation

Leave a Reply